2019. január 5., szombat

Bird Box - a Netflix szenzációja

Kicsit több mint két éve olvastam el Josh Malerman könyvét, a Madarak a dobozbant, és már akkor vártam a filmet, ami tervben volt belőle. Netflix produkció lett, nem mozis, de ez mit sem csökkentett a sikerén, állítólag az összes felhasználójuk harmada, több mint 45 millió ember nézte meg az első héten. Wow!
Ezek közül egy pedig én voltam, és megmondom őszintén, nem értem a fanyalgókat, nekem ez tetszett. 

Az alapszituáció egy szörnyű posztapokaliptikus vízió, ahol tulajdonképpen sosem fogod megtudni mi az, amitől félned kell, mert ha meglátodd, már késő... Furcsa "lények", "teremtmények" jelennek meg a bolygón, és aki meglátja őket, azonnal megőrül, és meg is öli magát. A maroknyi túlélőcsapatok beveszik magukat házakba, lesötétítenek minden ablakot, és bezárkóznak - ez az egyetlen módja az életben maradásnak. Nem tudni hányan lehetnek, a híradások megszűnnek, mindenütt halottak vannak. A ház biztonságot nyújt ugyan, de néha ki kell menni, szerezni élelmiszert, gyógyszert, vizet... És persze az embertársak is veszélyt jelentenek... nem lehet bízni senkiben, mindenkinek lehetnek hülye elvei, rossz ötletei, veszélyes megmozdulásai...

Az adaptáció elég könyvhű lett, a kisebb változások engem nem zavartak. Leginkább attól féltem, hogy lesznek olyan buták, hogy megmutatják, amit igazából nem láthatunk meg: hogy kitalálnak egy alakot, egy formát a lényeknek. Szerencsére mindig a határon táncolva ugyan, de nem mutatta meg a rendező, hogy mik sustorognak a szélben...
KIS SPOILER! A kommuna a végén nekem sokkal jobban bejött ilyenformán, mint a könyvbéli. Ott úgy emlékszem direkt megvakításos procedúra volt, bár, mire megérkeztek Malorie és a gyerekek, már felhagytak ezzel. A filmben viszont egy vakok intézete volt a hely, ami zseniális, mert ők persze hogy eleve túlélésre voltak ítélve, és segíthették a társaikat is. SPOILER VÉGE.

A casting tetszett, a színészi játékok is. A gyerekek is jól lettek kiválasztva, Fiú és Lány, és valóan nem volt nevük a végéig, amíg meg nem jelent a remény, amíg valóban nem lett rá szükségük. Most is megdöbbentett milyen fiatalok, mennyire kicsikék ehhez a borzalmasan veszélyes kalandhoz, és az életveszélyhez, amit a szemfedő eltávolítása jelenthet...
Sandra Bullockot kedvelem színésznőként, de meg kell hagyni, most már kezd sok lenni a mimikátlansága. Kicsit átment Kirsten Stewartba. :/ Az alakítása persze azért jó volt, bár nem tudom miért volt olyan kedvetlen a terhességével kapcsolatban, és sajnos ez a könyvből nem rémlik már részleteiben.
Tom Hollander volt a legjobb szerintem, Gary szerepében, totál kattant volt, remekül játszott, de John Malkovich is tetszett. Jót tett neki, hogy nem ismeretlen elsőfilmesekkel akarták megoldani a filmet. :)

Egyébként szuperül megragadták az eleve őrültek szálát, még egy fokkal ijesztőbb is volt, mint ami a könyvből rémlett, ahogy ezek a bandák raidelték a túlélők házait, és kényszerítették őket a szemük kinyitására, brrr.

Összességében egy kellően borzongató, de nem brutális, az érzékekkel játszadozó posztapokaliptikus horrorfilm, ami ügyesen hozza a könyvhöz hasonlóan a múltbeli és jelenbeli szálat. A szálak összeérésekor veszít a film a lendületből, de ez a kis dinamikai egyenetlenség azért nem olyan nagyon zavaró.
Hallottam, hogy a Hang nélkülhöz hasonlítgatják, de Malerman könyve előbb volt, mint az, szóval nem lehet koppintás, csak hasonló alapot használnak. Majd amazt is szeretném megnézni valamikor, kíváncsi vagyok rá, feszült lehet nagyon.

Ti láttátok valamelyiket? Hogy tetszett a Bird Box? 

Jelenet a filmből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése