2022. december 20., kedd

Robert Galbraith: The Ink Black Heart

Nagyon régóta szerettem volna már írni az új Cormoran Strike kötetről, amivel az októberemet töltöttem, és ami azóta kijött magyarul is, A Koromfekete szív címmel. Örülök, hogy nem Tintaszív lett belőle - ez a koromfekete valahogy jobban illik a sorozat hangulatához, és magához ehhez az epizódhoz is. 

Szokás szerint otthonos volt vissszahelyezkedni a szereplők közé, és várni mind az új bűneseteket, mind pedig a magánéleti szálak bogozódását, gabalyodását. Sokszor idézte fel bennem ezúttal az írásmód a Harry Potterek stílusát, kellemes nosztalgiával mosolyodtam el ilyenkor, és előjött az érzés, azokat is újra kellene olvasni ismét. ♥

Rowling sokféle témát vett már elő az előző részekben, és a mostani témaválasztás az online világgal is nagyon érdekes, de a sok, online térben zajló beszélgetés, a chatek, tweetek, kommentek nem kedvezőek az audiobook verzióhoz; felolvasva furán hatnak. Máshogy cikázna a szem az ilyen diskurzuson, ha leírva látja. Az időstempli állandó felolvasása, illetve, hogy ki kinek válaszol a tweetben (mindenkinek lol), hosszassá, frusztrálóvá teszi az egyébként pergő beszélgetéseket, és nehezen követhető, mikor kinek a hozzászólásáról is van szó. 
Hasonló picit Joanne Harris Blueeyedboy című könyve, szerencsére ott tudtam előre, hogy jobban járok, ha a papírverziót forgatom. Kevés könyvnél mondok ilyet, de ha választhattok, az IBH-t ne audioban hallgassátok, vagy inkább sima olvasást követően tegyétek csak, mert elvesz az élményből.

Nehéz volt még megszokni a sok-sok szereplőt is, akiknek persze van online nickjük is, másik platformon használt felhasználónevük, és rendes nevük is... Próbáltam rákeresni spoilerbe futás nélkül a szereplők nevére, hogy lássam, hogy is van ez-az leírva, pl. a főgonosz Anomie-re azt hittem Enemy, annyira úgy hangzik - és annyira logikus is volt, valljuk be. 

A hallgatás vs. olvasás előnyein hátrányain kívül, ami még eszembe ötlik:
 
- Jó lett volna valami ütősebb jelenet még Robin és Strike közt a költözködősön kívül - tetszett a dolgok alakulása és a belső monológok, de mintha ez előző kötetekben lett volna mindig egy-egy kiemelt, ikonikusabb közös scene is. Lehetett volna romantikusabbra, kicsit elmélyültebbre venni a költözködős jelenetet is, és akár a vonatos után is lehetett volna egy összeölelkezés legalább. 
- Patet egyre jobban csípem! :D 
- A Madeline-kaland nekem tetszett, jó kis üdítő színfolt volt a veszekedésekkel. Cormoran mellesleg baromira hülyén kezeli a kapcsolatait tényleg. 
- A Halvening-szál annyira nem jött be...
- ...ahogy Edie és Josh sem igazán mozgatott meg bennem semmit, nem nagyon érdekelt a sorsuk, egyszerűen antipatikusak voltak, ahogy sajnos az egész rajzfilm sem az én világom, nem különösebben érdekelne a fantáziavilága, és a játék maga sem. 
- Josh situs inversusa érdekes kis tidbit, szeretem, ha ilyesmi előjön. 
- VÉGIG jófelé tapogatóztam, jól éreztem merre kell keresni Anomie-t, és erre kicsit büszke vagyok.  :) 
- Picit meg lehetett volna vágni ezt a részt - a Troubled Blood 1000 oldalánál nem éreztem ezt, itt viszont most igen.

Minden kritikai észrevételem ellenére azért nagyon jó kis könyv ez, még ha nem is teljesen azt hozta, amit megszoktam. 
Sidenote: Joanne Harris ebben a konkrét témában az istencsászár marad a Blueeyedboy-jal számomra. Az az a fajta intellektuális cyberthriller, amit nemigen lehet überelni.

Érdekes szavak, kifejezések
- Brown-nosing - hát ezt imádom! :D 

8 megjegyzés:

  1. Ez tényleg nyomtatva jön át jobban - főleg amikor 3 chatfolyam fut egymás mellett, és látszik ki hol hallgat el, kapcsolódik be :D
    Nagyon jó lett ez a rész, nekem az online világ miatt még inkább tetszett - na és már az első oldalak, a Ritz beli jelent miatt vigyorogva-lelkesen vágtam bele. Decemberben kijött az új sorozatévad, láttad? :)))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztosan! Azóta hallottam, hogy ilyen oszlopos elrendezésben van nyomtatva, hát ebből nyilván semmi nem látszik felolvasva, sokkal érdekesebb lehet a chatfolyam így párhuzamosan, ha ugrálhat a szemed is közben. Valamikor beszerzem majd papíron is. :)
      A Ritzes kezdés nekem is nagyon tetszett!
      Sajnos még nem volt időm a sorozat új részeire, de januárra be van tervezve!

      Törlés
  2. Na, pár napja elkezdtem, és most, hogy közben hallgatom a podcastot is (The Witch Trials of J. K. Rowling), még jelentőségteljesebbnek érzem a témát, az egész kibertrollkodást, -bűnözést. Viszont meg kell mondanom, hogy engem írásban is mérhetetlenül idegesítenek a párhuzamos beszélgetések (threadek, erre nem tudom, van-e magyar szó), és csak azért nem lapozom át, mert félek, hogy hátha lemaradok valami fontosról. Kindle-ön meg szerintem még zavaróbb, nehezebb el-vissza lapozgatni. Na, mindegy, még nagyon az elején járok, úgyhogy sok mást még nem tudok mondani, kivéve, hogy az elején a Ritz-jelenetnél jókat mosolyogtam, sőt, hangosan nevettem. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Juj, tényleg, jó hogy emlegeted mindig a Witchtrialst, nálam is meg van nyitva, meg fogom majd hallgatni. :)
      Na igen, valószínű ad ez egy mélyebb színezetet még. Nem véletlen a témaválasztás.
      Hallottam mástól is, hogy mennyire zavaró Kindle-ön is az oszlopos elrendezés. Threadnek szerintem nincs igazán jó magyar megfelelője. Egyébként egyetlen dolgot tudok mondani: just go with the flow. Ha úgy is érzed, nem egyértelmű, vagy nem tudtam megjegyezni ki beszélt, mit mondott, mikor lépett be a másik a beszélgetésbe, attól még érteni fogod. ;) Ne hagyd, hogy frusztáljon.
      A Ritz az elején olyan jóóó! ♥

      Törlés
    2. Na, ez megnyugtató, hogy attól még érteni fogom, akkor kicsit elengedem a thread-olvasgatást. Nem lapozom át, de nem is erőlködöm annyira. Jó lenne megdumcsizni valakivel a podacastot, Nekem elég nehezemre esik figyelni rá angolul, és nem is értek mindent fül után, de talán a lényeget felfogom azért. :)

      Törlés
    3. Ne stresszelj rá. Olvasd el, menj tovább. Ennyi elég lesz. Szerintem egy későbbi második olvasásra pl nekem is más lesz kicsit, meg papíron, de azért így is jó élmény maradt.
      A podcastot megbeszélhetjük, ha odajutok végre. :)

      Törlés
  3. Jaj, és hát ez a brown-nosing! Most esett le, mire akarhat utalni. :D Kíváncsi vagyok, magyarul, mi lett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye, milyen jó? :D Na arra én is kíváncsi vagyok, mi ez magyarul.

      Törlés