"They say, Find a purpose in your life and live it. But, sometimes, it is only after you have lived that you recognize your life had a purpose, and likely one you never had in mind."
Khaled Hosseini regényei mindig szépek, de fájdalmasak is, tele tragédiákkal, szívszorítóan szomorú, lelket tépázó életutakkal. Ebben a könyvében is gyönyörűen és szövevényesen bonyolítja a családi szálakat, de az eddigiektől eltérően sokkal több szereplővel zsonglőrködik, és évtizedeken, generációkon át követ nyomon sorsokat. Néha egy addig ismeretlen szereplő nézőpontjából indít, hogy aztán a fejezet végére összefonja a történéseket egy már ismert szereplőével.
A regény az 1950-es évek Afganisztánjában, egy kitalált településen, Shadbagban indul. A fő csapásvonal Pari, akit édesapja, Saboor tulajdonképpen elad egy gazdag családnak... Parit addig Abdullah, a bátyja nevelgette, mivel édesanyjuk meghalt, és ugyan apjuk újranősült, a mostohaanya, Parwana nem szereti őket igazi gyermekeiként.
Később belepillanthatunk a gazdag Wahdati család életébe, ahova Pari került - Nila, Suleiman, és az egykori szakács és sofőr, Nabi történet bontakozik ki a legrészletesebben, hosszú éveken át. Legjobban ez a történet fogott meg, a könyv kiemelkedő, és abszolút legjobb részének tartom.
Ezen kívül még Baba Ajub meséjét szerettem nagyon a legelején, bár nem is sejtettem, milyen jelentősége lehet majd a történetben, csak jólesően elmerültem az egzotikus mesében... Jó indítás volt, meg kell hagyni.

Szerteágazó, és a sok nézőpont miatt novella-füzérszerű ez a regény, ami nem baj, mégsem éreztem teljesen magaménak, a szerző többi könyve valahogy inkább megszólított és meghatott, ebben úgy éreztem Hosseini sokat akar markolni, de keveset fog.
Természetesen egyébként jobbnak találják ezt a könyvét, mint a többit, a karakterek kidogozottsága miatt, de nekem mégis inkább kissé töredezett volt így, és voltak szereplők, akik fikarcnyit sem érdekeltek. Tudtam, hogy a végén vissza fogunk térni Parihoz, de közben néha azt éreztem, olyan felesleges ez a nagy körpanoráma, hadd nézzem csak azokat, akikre eleinte fókuszált, részletesen - tehát kvázi egy olyan regényt szerettem volna inkább olvasni, amit eddig ismertem a szerzőtől: amikor a Papírsárkányokban Amir és Hassan, az Ezeregy tündöklő napban Mariam és Laila voltak a központi alakok. Úgy érzem jobban el tud mesélni valamit csak az adott néhány karakterre koncentrálva.
“All good things in life are fragile and easily lost”
Értékelés: 10/6,5-7 Ha csak Nabi és a Wahdatik sorsát, Baba Ajub meséjét nézem: csillagos ötös, de ezen felül sok volt az üresjárat, unalmasabb etapok, és bár komoly, elgondolkodtató témákból és kulturális sokszínűségből nem volt hiány, a Khaled Hosseini-féle sodrás hiányzott. Így nem tudott teljesen magához láncolni.
Ezzel pontosan így voltam én is, csak mivel nekem ez volt az első regényem az írótól, kicsit el is ment a könyveitől a kedvem.
VálaszTörlésNa, akkor te jobb helyzetben leszel szerintem! :) A másik kettő nem ilyen típusú írás, szerintem jobban tetszenének. Ha ezt olvastam volna először, lehet én sem jutok el a többiig.
TörlésEzzel a könyvvel hasonlóképpen éreztem én is. Szerettem, olvasni is, meg megismerni a történeteket, de egy idő után nagyon sok szereplővel dolgozott. A kedvencem nekem is a másik két könyve, azok közül is talán a Papírsárkányok (most, hogy így előjött, lehet betervezek vele egy újrázást a nyárra :))
VálaszTörlésA sok szereplőtől, és néhány irrelevánsabb történéstől szétesett. De én is szerettem azért olvasni, nagyon olvasmányosan és líraian ír Hosseini, de a másik két könyvét sokkal jobbnak találtam.
Törlés