Az idézet ugyan nem teljesen pontos, de a lehető legjobban jellemzi az augusztusi
Témázás választott topikját, nevezetesen a "
Soha többé! - utált, csalódást okozó könyvek és szerzők, akiket semmi pénzért nem vennénk újra kézbe" című témát.
Egyik nap csak úgy bevillant egy nagyon jó, lehetséges rendszerezés, különféle fokozatokkal a témához, de úgy elszállt a fejemből, mintha legalábbis azok közé a hajnali világmegváltó ötletek közé tartozna, amik elfelejtődnek, vagy hovatovább marhasággá minősülnek napvilágnál. :) Pedig Isten bizony nappal találtam ki. Így viszont "szamárvezető" nélkül vágok neki a posztnak, lesz, ami lesz, a végén esetleg levonhatjuk a megfelelő konzekvenciákat. ;)
Általánosságban elmondhatom, hogy nem nagyon szeretek félbehagyni könyveket, de az utóbbi időben már többször mertem megálljt parancsolni, ha nagyon nem tetszett valami. Egyrészt ezekből az élményekből, másrészt meg a végigszenvedett olvasmányokból lesznek a soha többé könyvek és a soha többé szerzők. Nekik már nem szeretek újra esélyt adni, annyira eltántorítanak valamivel.
Illusztris példa nálam a "
girl"-ös thrillerek népszerű, már-már etalon-kötete, a
Holtodiglan (
Gone, Girl)
Gillian Flynntől. Nagyon kiakasztott... Egy másik, már meglevő könyvét gyorsan tovább is ajándékoztam, többet nem akarok kezdeni vele. Szerintem unalmas és bárgyú volt a könyv, és közben mégis idegesítően hatásvadász, a nagy átverést pedig végtelenül egyszerűnek találtam benne.
A
paprikás posztjaim közt szemezgetve tovább, beszélnünk kell arról a bizonyos
Gyönyörű sorscsapásról is, amit
Jamie McGuire követett el. Ő is azon nyomban elérte, hogy soha többé ne akarjak tőle olvasni. Szánalmasan dedós és színvonaltalan a könyve, tele beteges szereplőkkel, elcsúszott értékrendekkel, gyerekes konfliktusokkal. Pont olyan idegesítő, mint egy rész az
Éjjel-nappal Budapestből.
A soha többé szerzők közt dobogós helyet foglal el - de lehet, hogy egyenesen letaszíthatatlan a trónról -
Murakami Haruki, akiről egy
kurblimadaras kirándulást követően döntöttem el, hogy fel is út, le is út... Céltalan, értelmetlen és valami bizarr és kellemetlen módon furcsa könyv ez, amit Haruki mintha bedrogozva írt volna meg. Totális randomság jellemzi. Életem egyik nagy antikönyve.
Haruki mellett meg kell említenem gyorsan egy villanás erejéig
Herta Müllert is: szerintem ők ketten ugyanazt szívják.
Lauren Beukes valamiért kétszer is kapott esélyt, hogy bizonyítson, de sajnos ugyanoda lyukadtam ki... A
Tündöklő lányokra azt írtam, hogy inkább olvassátok a Holtodiglant, vagy a kurblimadarat, szóval igazán nem tudom mi ütött belém, amikor mégis megpróbálkoztam a
Zoo Cityvel is. Az ígéretes téma és kezdet ellenére egy semmitmondó, kiforratlan könyvet kaptam... Lauren Beukes igazi fiaskó lett számomra... Ráadásul még a Moxylandet is megvettem, de aztán rövid úton inkább megszabadultam tőle olvasatlanul. Többé egy sort sem akarok látni őkelmétől.
Catherynne M. Valente szintén egy olyan szerző volt, akivel kétszer is próbálkoztam, és míg a
Marija Morevnát végig tudtam olvasni (de nem kedveltem),
a tündérföldes mese végképp betette a kaput, és nem is tudtam befejezni. Ahogy azt emlegetni szoktam, abban az évben én Valente miatt buktam el a várólistacsökkentést is, annyira megakasztott mindkét könyve... ;)
A Marija Morevnáról nemes egyszerűséggel azt a jellemzést adtam, hogy az a könyv olyan, mint amikor végighúzza valaki mind az öt körmét a táblán. :O A lány, aki körülhajózta Tündérföldét pedig egy küzdelem volt számomra... nem csak nyelvileg, de meséjében is. Úgy éreztem, mintha vastag indákat kéne egyfolytában átvágnom, hogy előrejussak, és cseppet sem tudtam élvezni az olvasását, így félbe is hagytam, és eldöntöttem: Valente - akármennyien szeretik is - nem az én szerzőm.
A nagy és ismert szerzők közül még elő tudom húzni az Atwood kártyámat is!
Margaret Atwoodtól is két könyvvel próbálkoztam, és végig is olvastam mindkettőt, de sem
A szolgálólány meséje, sem a
The Edible Woman nem volt jó élmény, előbbi egyszerűen csak nem az én könyvem (több másik klasszikus disztópia után olvastam, és számomra jócskán elmaradt tőlük), utóbbi viszont fel is idegesített, és szörnyen szájbarágós volt.
Szintén a nagy nevek közül való még maga
Coelho mester, akitől bár
Az alkimistát még kedveltem, a
Tizenegy percnél ráébredtem, hogy mennyire stílustalan és klisés. Semmitmondó és primitív, amit és ahogy ír Coelho. És
nem, nem divatból utálom. ;)
Van aztán még néhány olyan szerző, akinél érdekes módon van, amit kedveltem, van amit pedig nagyon nem.
Gail Carriger a legjobb példa, akitől imádom a
The Parasol Protectorate sorozatot, olvastam a ya-sorozatát, a
Finishing Schoolt is, ami szódával elment, de a
Custard Protocol, ami a PP
spin-offja annyira silány, és akkorát csalódtam, hogy úgy döntöttem, soha többé Carrigert... - maximum PP újraolvasás, mert az még mindig jó. ;)
Sarah J. Maas-szal is igen felemás a viszonyom, mert bár az
ACoTaR és az
Üvegtrón nagy
no-no, mégis az
ACoMaFot igazán kedvelem tőle. De megálljt nyomtam itt is, semmi más, legfeljebb az ACoMaF valamikor újra. Rhysand a hátán viszi azt a könyvet. Egyébként Maas-szal az a nagy bajom, hogy nem tud írni... Stílustalan is, és normális cselekménye sincs a könyveinek, vagy pedig részben átugorja a dolgokat, hogy ne kelljen megírni, amit nehéz megírni. -.-'
Maggie Stiefvater is okozott rettenetes csalódást, méghozzá a
Hollófiúkkal... A
Wolves of Mercy Fallst kedveltem, de megállunk itt, az ő további könyveivel sem fogok többet kísérletezni.
Nem kerül egyértelműen tiltólistára egy szerző, amikor nem tetszik egy könyve, volt több olyan csalódásom is, ami nem tántorított el azért, vagy egyszerűen csak vegyes lett a viszonyom a szerzővel (Pl. Neil Gaimannek és Alice Hoffmannak is vannak olyan könyvei, amiket piedesztálra emelek, és olyanok is, amik
meh.). Sőt, előfordult már, hogy a kedvenc szerzőim (pl.
Csernus) is okoztak csalódást, mégis kedvenc státuszban maradtak korábbi, intenzívebb élmények miatt, ami még mindig ellensúlyozni tudja a rossz élményt.
Amikor elsőre eldől, hogy az adott szerzőtől soha többé nem szeretnék olvasni, olyankor a csalódás is olyan nagy mértékű, annyi stílushiba, logikai döccenő, irritáló dolog van, és alapvető unalom vagy színvonaltalanság jellemzi az írást, hogy egy életre mehet a levesbe.
Ha egyébként konkrétan egy könyvre kellene gondolnom a 'soha többé' vonatkozásában, akkor Nathaniel Hawthorne-tól
A skarlát betű lenne az. Félbe is hagytam, és látni sem akarom.
UPDATE: ó, hát kihagytam
Stephenie Meyert, pedig neki itt kell lennie ebben a posztban! ;) A Twilighttal nem is akartam próbálkozni, de A burokra annyira azt mondták, jaj ez nem olyan, ez tejlesen más, és milyen izgalmas és sci-fis. Hát... nem. Ugyanolyan borzalmas szerelmes maszlag az is, mint a másik lehet. Meyer stílusa nem fekszik, nem tudtam elolvasni a burkot sem, és nem is fogok tőle semmit kézbe venni a továbbiakban sem.
Nektek kik és mik képviselik a
"soha többé" vonalat? :) Mi kell ahhoz, hogy valakitől semmi pénzért ne vegyetek kézbe újra könyvet?
A témához bátran lehet csatlakozni saját poszttal, vagy csak mondjátok el a véleményeteket kommentben! Ha írtok, szóljatok nekem, vagy bármely más témázónak és belinkelünk titeket is!
A többiek szakításai szerzőkkel-könyvekkel:
Czenema,
Heloise,
Dóri,
Nikkincs,
Anett,
Bea,
Nima (aki az utolsó perc előtt csúszott be :D )
Utóvéd (később csatlakozók):
Nita,
Kritta,