2012. január 16., hétfő

Vakáció a Békával


Fehér Klára: Négyen meg a Béka


Télidőben nem is olyan rossz ötlet belevetni magunkat egy hamisítatlan nyári, vakációzós könyvbe.

A történetben a három Bartal testvér, Kari, Öcsi és Jutka indulnak a Balatonhoz, méghozzá hosszú hetekre, és csak egy "félfelnőtt", Palkó kíséretében. Sátrazás, pancsolás, főzöcskézés, fára mászás unásig. Csak ne rontana el mindent, hogy az undok Békát is vendégül kell látni egy hétig, aki Jutka osztálytársa, és nem örvendett túl nagy népszerűségnek az osztályban... Csakhogy amióta szörnyűség történt vele, mindenki megpróbál valami jót csempészni az életébe. Szájhúzkodva. De biztos olyan rossz, hogy ott a Béka is?

Tulajdonképpen ez egy nosztalgiázós nyári szünidős könyv, amit kicsit megzavar ez a sok üttőrősködés meg régi idők szokásai, körülményei. Nekem jólesett olvasni, és ez biztos azért van, mert - bár az úttörő hagyományok már nekem is kőkorszak - én is részt vettem ilyesmiben, vagyis volt olyan nyaram, ami tényleg ezekről a dolgokról, játszásról, szabad levegőről, balcsizásról, unokateesókról, barackszedésről, fára mászásról szólt. Nem tudom a mai gyerekeknek mit mond ez a könyv, nem rakják-e félre, hogy jajmár, hogy bírták ki hetekig tv meg számítógép nélkül, és mi a jó abban, hogy elmennek egy gazdaságba gyümölcsöt szedni :D ...

Ami nagyon zavart, hogy volt benne egy két hülyeség. Nagyon idegesített ez az egész Palkóval nyaralunk dolog, mert ki engedné el az összes gyerekét - köztük egy olyan lükét mint Öcsi - egy 18 évessel a Balatonra sátorozni, keine idegeskedés? Valamint: mióta nő a szeder a fán? Mióta a vonatok része a peron (felugrott a vonat peronjára... ööö, a peronon állunk mielőtt jön a vonat és onnan szállunk fel, nemde?)? Mióta van a Balaton zalai partján Balatonfüred?? Mióta veszélyes egy tőlünk 4-500 méterre közeledő busz elé kimenni az útra, ami így alig tud megállni? Az évek során ennyit csökkent volna a féktáv? ;)) Hát szóval ez olyan kisdobos utánérzéssel, már-már egészségtelen munkakedvvel, és kissé didaktikus erkölcsi részekkel meghintett egyébiránt kedves történet volt, csak kicsit elavult már. De ettől függetlenül én szeretem ahogy Fehér Klára mesél, és jönnek az Évái meg a Jutkái :) Olyan régi gyerekkori nyár szaga volt ennek a könyvnek. :)

Értékelés10/7,5 a bakik ellenére élveztem olvasni. Kicsit visszavágyom miatta a Balatonhoz, de azokba az időkbe, amikor még tenger nagyságúnak tűnt, és amikor a Badacsony volt a legmagasabb hegy a világon, a nyaraló kertje pedig végtelen csatamező legyen szó akár tollasozásról, akár fociról, vagy eszeveszett kergetőzésről :D

Nem mellesleg pedig ez volt a negyedik könyv, amit kivégeztem a Csökkentsd a Várólistádat 2012 játékban :)

A régi blogról áthozott bejegyzés, az eredetiért KATT

4 megjegyzés:

  1. Ez neked tényleg a kőkorszak, viszont az úttörő dolog kőkeményen része volt még az én életemnek. :D
    Azt nem tudom, hogy mikor játszódik ez a könyv, mert Balatonfüred 1946-ig Zala megye része volt. :) Viszont akkor meg még nem igazán volt jellemző az úttörősdi, úgyhogy ez nekem is kicsit ellentmondásos.
    A régi vonatokon meg volt egy olyan nyitott peronféle, amin lehetett kb. állva utazni. :)

    Fehér Klárának ezt a könyvét még nem olvastam, de talán egyszer sor kerül rá. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, szia szia! látom rákerestél a Fehér Klára címkémre :))) Sajnos itt csak ez az egy poszt van, amúgy olvasttam többet, és írtam is róluk, freebloogon, majd átpakolom, mert őket érdemes.
      Hát igen, én már nem voltam ugye úttörő. A peronra ráeszméltem azóta, pár nekem akkor is furcsa volt így olvasni.
      Köszi az infót, nem tudtam Bfüredről ezt... de így is ellentmondásos marad akkor...
      Szerintem aranyos ez a könyve is, nyaralós hangulat, régi vakációk emléke. :) A földrengések szigetét is ajánlom, ha még nem olvastad. :)

      Törlés
    2. Rá, mert úgy emlékeztem, több könyvét is olvastad. :) Akkor hajrá, pakolgatni. ;)
      A földrengések szigete megvan, de nem emlékszem, el is olvastam-e...

      Törlés
    3. Igen, többet, a Mi, szemüvegeseket és a Sárgalázat is nagyon szerettem például. Oké, átrakom őket majd kettesével is akár, nem sokat firkáltam róluk, inkább olvasni kell és megélni ezeket a sztorikat. :)

      Törlés