2018. május 24., csütörtök

Shizoo - néhány délutánra elraboltak a versek

"valahol mögöttem pár centit nyújtóztak
éjjel a hegyek
felhőket terel fölém a forgás alattam"

(32. o. Légzőgyakorlat)

Nagyon ritkán olvasok verseket, de Hegyi Zoltán Imre kötetével kivételt tettem és nem bántam meg. Már régóta "ismerem" és kedvelem Shizoo-t és Ilwerant is, a Könyvvizsgálók blog szerzőit, és néha figyelemmel követtem  az önálló verses blogot, az Irodalmi szabad rablást is. 
Tavaly Prágai Tamás-díjat nyert Shizoo, és rendületlenül ontja a költeményeket és darálja a slamet. :) 

A kötet igazán remekül van összerakva, több ciklusnyi verssel, szinte egy egész élettel, pedig csak 2012-től keletkezett irományokat tartalmaz. 

Biztosan voltak olyanok, amiket nem értettem meg igazán, de majdnem mind elfogott egy kicsit. Az egyik a szavaival, a másik a dallamával, a harmadik a gondolatának falhoz csapó egyszerűségével. 
A természeti képek különösen megkapóak, és úgy éreztem tőle, szeretném én is így látni a világot. Képesnek lenni így szemlélődni... 
A fényképek mind-mind hozzáadnak a versekhez, sokatmondóak, helyükön vannak. 
A kötet érdekessége még, hogy QR-kódok révén bekúszik még néhány szerzemény surranópályán. :) 

Az első oldalon ott áll: Timi könyve, aki egy csomó versben is ott van persze. Annyi mindent sikerült betenni a sorok közé, ami bensőséges, saját életből származó dolog. Belátni ezáltal az élettérbe, a függöny mögé. Nagyon örültem ezeknek a felvillanó képeknek, amiket kiegészítették az eddig ismert kép kirakósdarabkáit. :)

Néhány részlet, ami nagyon tetszett: 

"télvég fakult
vakolatán cirógat 
méláz a délután

hány mérő fényt
csorgat át magán egy
vesszőfonatnyi élet?"

(35.o.)

"Én úgy hívom: úgy hagyottság.
A mozdulatok helye a tárgyakon.
Még nem nyűg, hogy úgy maradt -
de már nem is fáj olyan nagyon."


(45. Papó háza)


"aki csobban, nem látja
milyen rajzot vet
tőle a hullám"

(66. Narkisszosz sír)

"Anyagfáradás
Nem jó, ha a rutin
minimumtávolsága
lesz a maraton."

(84.o. Állapotjelentés)

Kedvenc ciklusok: A Kedves megszelídítése, Tektonikus rétegek

Kedvenc versek: Péter éjszakája, Fölött (ennek a ritmusa teljesen magával ragadó), Főnök úr, Ha úgy mondják (fityisz!), Az ifjú ara (mindazonáltal :)), Mentális életkor - négy modorban, Hangminták újfent (Reggeli rítusok, Esti), A kedves és a macska (!), Állapotjelentés (Fortuna, Anyagfáradás), Ha én egyszer (mint egy svéd gyerekvers :)), Beszélgetés mindenki örömére.

Kedvenc szavak: kohóhő (106.o.), hódarahordó szél (114.o.)

Kedvenc fotó: 163. oldal, Sashegyi József képe
"égcsepp-tarisznya
csillog a rügy kinyíló
szomjas ujjain"

Köszönöm az élményt! :) 

6 megjegyzés: