tag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post6294032285559497578..comments2024-03-28T14:20:10.590+01:00Comments on PuPilla Olvas: Tinik mindenütt! - Témázunk a YA szereplőkrőlPuPillahttp://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comBlogger24125tag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-91073670516336398452016-08-25T19:10:12.593+02:002016-08-25T19:10:12.593+02:00Szia! Örülök, hogy olvasol! :) Nahát, hogy bírtad ...Szia! Örülök, hogy olvasol! :) Nahát, hogy bírtad ezt a YA-túladagolást?! :) Persze, vannak jók is a műfajban, nem is vitatom, de tényleg sok az idegesítő vonás és hasonlóság egy csomó újabb YA-ban. Amit leírtál, azzal teljes mértékben egyetértek. Nem így kell ezt csinálni, de akinek tanítani kell, hogy rajzoljon meg finoman és szépen egy karaktert, és némileg azért észrevétlenül - Szabó Magda ennek mestere volt. <br />A YA-szereplők gyakran üresek, papírmasék, és nem tudunk meg róluk igazán sokat, még akkor sem, ha akciódús a történet - a cselekedeteik sem mesélnek róluk, csak elvezetik őket valahova, és pontot tesznek a történet végére. <br />Stephanie Perkinst nem olvastam, szerinted tetszene nekem?PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-51136259834659536932016-08-25T10:59:17.195+02:002016-08-25T10:59:17.195+02:00Mindig olvasom a blogodat, de most, hogy YA hónapo...Mindig olvasom a blogodat, de most, hogy YA hónapot tartok, különösen aktuális lett ez a poszt. Mivel sajnos a listázásban és a könyvek feljegyzésében nem jeleskedem, ezért pontos számot nem tudok mondani, de szerintem kb. 10-15 ilyen jellegű könyvet olvastam az elmúlt hetekben.<br />Most jutottam el a pontra, hogy besokalltam tőlük és azt hiszem, most már meg tudom fogalmazni, hogy mi a legfőbb problémám velük (természetesen nem szeretnék teljes mértékben általánosítani, vannak kifejezetten élvezhető könyvek is, nekem pl. Stephanie Perkins kellemes csalódás volt): a személyiségábrázolás, pontosabban nem-ábrázolás. Valamelyik kommentben említetted Szabó Magdát. Ő olyan zseniális karakterábrázolással ír, olyan finoman, apróságokkal mélyíti a szereplői jellemét, hogy néha azt érzem, mintha családtag vagy barát lenne a szereplő, annyira közelinek tűnik. Ehhez képest a legtöbb YA személy/jellem/karakterábrázolás kimerül a következőkben:<br />X felpillantott és meglátta Y-t. Művészien (!) kócos haj, igéző szemek, római metszésű orr (?), szenvedélyes száj, kisportolt/szálkás alkat. Ilyen gyönyörű fiút/férfit még nem látott.<br />És ezzel el is árult Y-ról mindent. Mert ezzel jellemeztünk egy embert. A történet egy bizonyos pontján persze előkerül valami mély titok a múltból, ami megtépázta főhősünket, de éppen csak annyira, hogy ezzel a személyiségábrázolást is pipáljuk.<br />Egyszerűen bugyuta és semmitmondó az egész, és a szereplők nem tudnak közel kerülni, mivel megmaradnak 2D-ben és nem tudnak lelépni a lapokról.<br />Tillahttps://www.blogger.com/profile/13049063461859348575noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-79427154007732083812016-08-01T17:24:22.248+02:002016-08-01T17:24:22.248+02:00Örülök, hogy tetszett! :)
Igen, elég gyakran futh...Örülök, hogy tetszett! :) <br />Igen, elég gyakran futhatunk ilyenekbe, sajnos. Persze azért a pozitív példák továbblöknek, hogy érdemes keresgélni, próbálkozni néha, csak nehéz megtalálni az igazán értékeseket a műfajban. <br />Na meg ez a kiszámíthatatlan "jókor, jó helyen" faktor, amit mondasz... Van, hogy pont betalál egy könyv, ami máskor nem annyira tetszett volna. :) A Végzet ereklyéit én nem olvastam, de a filmet láttam a Csontvárosból, és az tökre tetszett, néztek is rám páran furán, hogy rajongós posztot írtam róla, de ha egyszer akkor és ott tényleg jót szórakoztam rajta?! :D Azóta se olvastam el a könyveket belőle, pedig akkor utána úgy voltam, hogy kelleni fognak, azóta eltűnt a lelkesedésem, és mégse kellenek. :) <br />Igen-igen, önmagában a fiatal szereplőtől nem lesz YA valami, sokszor sikerül jól félre is kategorizálni emiatt ezt-azt. <br /><br />Szerintem a 20-as, 30-as (40-es?)korosztály coming of age-történeteit a szépirodalomban kell keresni, csak az meg néha érfelvágós ugye. :) Ami talán tetszhet ilyen szempontból: Szabó Magda: Katalin utca, A Danaida, Szerb Antal: Utas és holdvilág, Jókai Anna: Ne féljetek!<br /><br />PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-72524454978848958682016-08-01T09:51:41.465+02:002016-08-01T09:51:41.465+02:00Ez nagyon szuper poszt, szívemből szóltál! Bevallo...Ez nagyon szuper poszt, szívemből szóltál! Bevallom, nekem is van olyan, hogy elcsábulok egy-egy tipikus YA-könyvre, és reménykedek közben benne, hogy nem lesz annyira tucat, de hát az esetek 80%-ban mégis csak kiderül, hogy az :D Olyankor bosszankodom. <br />De azért mégis csak szoktam örülni, amikor találok egy-egy kincset, az olyankor mindig jól esik a lelkemnek, és visszatér a hitem a műfajba :) Meg néha van olyan is, hogy bár tudom, hogy tucat könyvről van szó, valami mégis megfog benne. Nekem pl. ilyen a Végzet ereklyéi sorozat :D ott aztán szerelmi háromszögtől, picsogó főhősnőtől kezdve felesleges lelki kattogásig minden van, de valahogy azt mégis csak szeretem. <br />Amúgy régebben valahol azt olvastam, hogy a YA nem attól kapja meg ezt a címkét, hogy fiatalok a szereplői (mint az ifjúsági regényeknél), hanem ez egyfajta coming of age - műfaj. Ezért is tipikus eleme a kortárs YA regényekben ez a klisé, hogy a tinisrác vagy tinilány hirtelen rádöbben, hogy ő korántsem az, akinek eddig hitte magát. <br />Én igazából azt sajnálom a legjobban, hogy a többi életkor rádöbbenései valahogy nem kapnak ekkora teret az irodalomban mostanában. (vagy csak velem nem jönnek szembe? ) Pl. tök jó lenne, ha több regény lenne a 20-as, 30-as korosztályról is, mármint ilyen coming of age témában. <br />Heloisehttps://www.blogger.com/profile/12552460981635008752noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-68738933132941313852016-07-30T08:18:40.104+02:002016-07-30T08:18:40.104+02:00:) Köszi! Belinkelünk téged is. :) Köszi! Belinkelünk téged is. PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-78902603556304366852016-07-30T07:27:46.537+02:002016-07-30T07:27:46.537+02:00Megírtam a bejegyzést én is: http://lilyjegyzetei....Megírtam a bejegyzést én is: http://lilyjegyzetei.blogspot.hu/2016/07/gondolatok-ya-konyvekrol.htmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-71143413807242462272016-07-28T18:09:10.851+02:002016-07-28T18:09:10.851+02:00A road tripeket nem nagyon szeretem, rájöttem. De ...A road tripeket nem nagyon szeretem, rájöttem. De majd ha írsz róla, azt azért elolvasom. :) Egyelőre picsogás? <br />PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-18066211559659149822016-07-28T11:19:16.482+02:002016-07-28T11:19:16.482+02:00E. Lockharttól most a How to be Bad-et, három csaj...E. Lockharttól most a How to be Bad-et, három csaj roadtripje, szóval nem nagy durranás, de azért remélem, majd a picsogáson kívül más is történik benne. :) <br />Ki kell fogni az izgalmasabb darabokat, az biztos. Némelyiknek már a borítójáról süt, hogy tucatkönyv, néha az előolvasások során is belefutok olyanokba, hogy csak nézek, hogy ezt így miért és minek? katacitahttps://www.blogger.com/profile/17294979536355251354noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-53421765041713580322016-07-27T23:09:28.393+02:002016-07-27T23:09:28.393+02:00Várom a posztod, bármikor csatlakozhatsz, ha megjö...Várom a posztod, bármikor csatlakozhatsz, ha megjött az ihlet. ;) <br />Örülök, hogy egyetértünk! :) Teljesen szubjektív az a táblázat, és totál megértem amúgy, ha valakinek nagy szerelem az Eleanor&Park, én kicsit már öregnek éreztem magam a telefonos szerelmes dolgaikhoz stb.<br /><br />Tudom, hogy ugyanazt jelenti a kifejezés maga, mégis tényleg olyan más érzéseket kelt. Ha egyesével kell értékelni, el tudom osztani magamban, mi állhat a YA és mi állhat az ifjúsági címke mögé, de mégis nehéz rátapintani a határvonalra. PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-43134027923657943822016-07-27T23:04:52.276+02:002016-07-27T23:04:52.276+02:00Óóó szuper, köszi! Máris olvaslak! :)
Így van, sz...Óóó szuper, köszi! Máris olvaslak! :) <br />Így van, szerintem is, már-már klasszikus a HP. :)<br />Na de mit lehet tenni? Egyén szintjén persze: válogatni, de amúgy? Van erre is igény... Valakik megveszik a sok tucat ya-t, na-t. <br />PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-80245630589709941232016-07-27T23:02:31.686+02:002016-07-27T23:02:31.686+02:00Hmm, mondasz valamit. Tulajdonképpen felnőtt szere...Hmm, mondasz valamit. Tulajdonképpen felnőtt szereplőknél is pont ugyanezeket a dolgokat nem bírom elviselni... <br />Amúgy sajnos a való életben is elég sokan megrekednek a középiskolás szinten és problémákkal (és problémamegoldó képességekkel), nekik biztos kielégítő marad ezekről olvasni. :) <br /><br />Hihiii, a HP-imádat örök, nagyon belepistultam, de nem is szeretnék soha kiszeretni ebből az univerzumból. :) Nagyon összetett és nagyon szuper sorozat. :) PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-13837650118719821902016-07-27T20:57:31.434+02:002016-07-27T20:57:31.434+02:00Erről a témáról már én is ezer éve akarok írni, de...Erről a témáról már én is ezer éve akarok írni, de még nem jutottam el odáig, hogy meg is tegyem, most viszont lehet, hogy fogok, majd linkelem, ha összehoztam. Egyébként hevesen bólogattam, miközben a soraidat olvastam, teljes mértékben a szívemből szóltál, egyetértek mindennel, amit írtál, annyi csak, hogy számomra az Eleanor & Park a szerettem kategóriába került volna, a Shiver pedig a nem szerettem oszlopba. <br /><br />Egyébként ez az a gondolat az, ami bennem is megfogalmazódott már évek óta: "Az ifjúsági irodalom, vagy YA (young adult) számomra még mindig furcsa egy kategóriaként, egyszerűen nem tudok például Fehér Klára Négyen meg a békájára, az Abigélre vagy akár az ikonikus Harry Potter kötetekre YA címkét tenni. Az angol és a magyar kifejezés teljesen már impulzusokat hoz elő bennem." Elvileg ugyanazt jelenti mindkét kifejezés, de számomra mégis teljesen más jelentéstartalommal bír. De majd írok róla bővebben én is. Mindenesetre tetszett a bejegyzésed, nagyon jól megfogalmaztad a probléma lényegét!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-40609712594268882632016-07-26T16:40:30.972+02:002016-07-26T16:40:30.972+02:00Csatlakoznék én is:
http://www.bubumaczkokuckoja....Csatlakoznék én is: <br />http://www.bubumaczkokuckoja.hu/a-young-adult-new-adult-irodalom-visszavag/<br />A Harry Potter szerintem inkább a klasszikus, ifjúsági kategória. Főleg, hogy az első három könyvben kimondottan gyerkőcök, utána kamaszodnak csak...<br />Azt hiszem, abban egyetérthetünk, hogy nem a műfajjal, hanem a minőséggel vannak komoly bajok. BubuMaczkohttps://www.blogger.com/profile/12290405445552442529noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-78477949228177185812016-07-26T07:53:33.838+02:002016-07-26T07:53:33.838+02:00ahogy így kiemeltétek a hibákat a YA-kban, rájötte...ahogy így kiemeltétek a hibákat a YA-kban, rájöttem, hogy ugyanez van a romantikus regényekben is, csak pepitában, valszeg ezért nem kedvencem egyik sem. a frusztrált, összevert, testileg és lelkileg megkínzott kiskamaszból irányításmániás "szürke" felnőtt lesz, kamaszkori problémákkal és reagálással, amiből mintha sose tudna kinőni.<br /><br />a HP-t én is szerettem, bár nem vagyok akkora rajongó, mint te, Pupi. :D de én se tudtam soha tipikus YA-ként gondolni rá. ahhoz ez túlságosan összetett, túl sok történetszállal.Tara Nimahttps://www.blogger.com/profile/04220042035747257072noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-1362666850591258242016-07-25T22:26:42.114+02:002016-07-25T22:26:42.114+02:00Nahát, örülök, ha erre is jó volt ez a poszt :D Pe...Nahát, örülök, ha erre is jó volt ez a poszt :D Pedig nem akartam nagyon fejtegetni, mert nálam is homályos. :) <br />A neveletlen hercegnő mélyrepülése a közepe. :S Az első kettő kötet nekem nagyon tetszett, de utána úgy igazán csak a 9-10-11. Viszont jó volt visszatérni hozzájuk, egyszerűen szerettem a környezetet, a mesét Genoviáról, Miát és Michaelt együtt. A film is nagy kedvencem, és talán amiatt is inkább a szép emlékek jutnak róla eszembe. De tényleg egy hisztigép Mia a közepén. PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-14638488649962788592016-07-25T20:36:39.947+02:002016-07-25T20:36:39.947+02:00De jó volt ez a poszt, a manóba! Már majdnem értem...De jó volt ez a poszt, a manóba! Már majdnem értem, mi a különbség ifjúsági és ifjúsági irodalom közt. :)<br />Harry Potter mindörökké!<br />Érdekes, A neveletlen hercegnő naplója nekem kicsit sem tetszett, valahol a sorozat közepén abba is hagytamcariadhttps://www.blogger.com/profile/14220069609118911007noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-14895085413316634902016-07-25T15:24:18.616+02:002016-07-25T15:24:18.616+02:00;)) Akkor pacsi!
Sok ebben a közös pontunk úgy lá...;)) Akkor pacsi! <br />Sok ebben a közös pontunk úgy látom. Az Engelsforst idén be akarom már végre fejezni, csak olyan nehéz nekiállni annak az utolsó féltéglának. :D (pedig tényleg szuperjó könyvek) <br />A sorozatokat én is inkább próbálom kerülni, de ami egyedülálló YA-t olvastam mostanában az meg főleg csalódás volt. Kivéve pl. a Finding Audrey-t (amit ki is hagytam a táblázatból...), meg a We Were Liarst. Mit olvasol most a szerzőtől? <br /><br />Nekem sincs bajom a YA-val, sőt, szeretem, és időről időre biztos, hogy felé nyúlok, csak válogatni kell. Meg inkább néha a régihez térek vissza, a klasszikus ifjúsági vonalhoz, és akár a pöttyös könyvekhez is. <br />Alapvetően nem szeretek egyformát olvasni, mindig nagyon sok műfajból válogatok, szóval én sem értem azokat, akik mondjuk csak a YA-t csak az NA-t, vagy csak a vörös pöttyöst (itt most a friss pöttyösre gondolok, nem a régire) olvassák.PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-76876853678940921422016-07-25T15:05:32.135+02:002016-07-25T15:05:32.135+02:00A YA-téma örök! :D és mindig elég népszerű. :)
Mi...A YA-téma örök! :D és mindig elég népszerű. :) <br />Mindig akadnak azért gyöngyszemek, amikből nem tudunk mi se kiöregedni, csak nehéz szemezgetni a tucatok tucatjai közül. <br />Az egyik kedvenced a Szilvási, ugye? Az amúgy kakukktojás, azt én túl későn olvastam, nem tartom olyan rossznak, mint a felsorolt többit, csak nem esett már igazán jól se. A másik melyik? <br />Na, ez egy tök jó taktika! Apukám mindig ezt javasolta nekem, mert tényleg ha szar is volt, legalább nyelvileg hasznos volt. :) PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-42038847650474618682016-07-25T15:00:12.706+02:002016-07-25T15:00:12.706+02:00Ó, igen, ez is divatos, valamilyen nagyon tragikus...Ó, igen, ez is divatos, valamilyen nagyon tragikus hátteret rajzolni mögéjük. Ilyenkor mindig Szabó Magda ifjúsági regényeinek karakterei jutnak eszembe. Nekik is volt dráma az életükben, de nem ebből állt a karakter árnyalása. PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-51804167844182386712016-07-25T14:58:26.226+02:002016-07-25T14:58:26.226+02:00Köszi! :) Persze teljességgel szubjektív. :)
Nagy...Köszi! :) Persze teljességgel szubjektív. :) <br />Nagyon nem! Akárhogy próbálom egy kalap alá tuszkolni néha, nagy különbségek vannak. És sokszor az is zavaró, hogy a fiatal szereplő miatt kap valami YA címkét, holott nem sok köze van az ifjúsági irodalomhoz. Egyébként régen mi volt az ifjúsági? A pöttyös-csíkos, meg a Robinson Crusoe. Ehhez képest tényleg nagyon másra gondolunk, amikor a modernkori YA-król esik szó. <br /><br />PuPillahttps://www.blogger.com/profile/07549026115944271879noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-60721073341236914202016-07-25T10:57:12.675+02:002016-07-25T10:57:12.675+02:00A kamaszszerelem rendíthetetlensége :D hát igen. :...A kamaszszerelem rendíthetetlensége :D hát igen. :) ez az egyik dolog, ami a legjobban idegesít. :)<br />Jaja, Niki, valamikor írtam ilyet tényleg! Meg tavaly amúgy egy csomó tök jó YA-t olvastam, ami messze nem a sablonos unalomig ismételt hülyeségekre épült. <br />Nekem általában amúgy az egyedülálló (tehát nem sorozat) YA-k jönnek be, ezt már megfigyeltem. A sorozatok túlságosan egy kaptafára épülnek. Az Engelsfors szerintem szuper, mert van benne karakterfejlődés, ill. a We were liars is nagyon tetszett, most épp a szerző egy másik könyvét olvasom angolul, ez azért lightosabb. :)<br />Nekem amúgy alapvetően nincs bajom a YA-val, főleg a tágan értelmezett verzióval, néha becsúszik egy, és nem bánom. De azt sosem értem, hogy valakit hogy elégít ki az, ha folyamatosan csak ilyeneket olvas. katacitahttps://www.blogger.com/profile/17294979536355251354noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-56470887842095169312016-07-25T10:12:18.475+02:002016-07-25T10:12:18.475+02:00Jó téma, ezt már biztos, hogy sokszor és sok helye...Jó téma, ezt már biztos, hogy sokszor és sok helyen érintőlegesen, vagy bővebben de már tárgyalgattuk :) Tavaly Katacitánál volt talán egy poszt, hogy melyek a kedvenc YA-regényei.<br />Amúgy egyetértek veled: egyrészt nekem is már tele a hócipőm a tucat YA-sztorikkal, másrészt lehet, hogy szimplán kiöregedtem belőle :) Amúgy két kedvencem is a nem szeretted kategóriában landolt nálad - mennyire nem vagyunk egyformák! :P<br />Én mostanában azt a taktikát alkalmazom, hogy ezeket a történeteket angolul igyekszem olvasni, így legalább ha sz.r is volt, elmondhatom, hogy gyakorlásnak elment :)Nikkincshttps://www.blogger.com/profile/00501040510547577078noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-57887926278043028572016-07-25T08:55:44.236+02:002016-07-25T08:55:44.236+02:00Engem az zavar nagyon, mikor a 10.regényben is min...Engem az zavar nagyon, mikor a 10.regényben is minden fiatalnak traumatikus múltja van, min.vérfertőzés, megerőszakolás, halálesetek és egyéb tragédiák. Mintha enélkül nem lehetne érdekes karaktereket írni. Ja, nem lehet, mert a karakterek egysíkúak, muszáj bele valami plusz..,érdekes a régi csíkos/pöttyös könyvekben nem kellettek ilyenek, akkor is érdekes volt a sztori és a karakterek.Kálmán Eszter asztrológushttps://www.blogger.com/profile/00758613241071521756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2853128088242789456.post-59456111837990649222016-07-25T08:44:33.224+02:002016-07-25T08:44:33.224+02:00Nagyon jó ez a táblázat. :D Amúgy meg igen, pont e...Nagyon jó ez a táblázat. :D Amúgy meg igen, pont ezen gondolkodtam én is, hogy nem lehet ezeket a könyveket egy kalap alá venni. Nekem a ya nem egyenlő az ifjúsági irodalommal.<br /><br />Jó kis poszt lett, humoros. :)Beahttps://www.blogger.com/profile/09666090377466063759noreply@blogger.com